Leerlingbegeleiding Op de vestiging Nieuwerkerk van het Comenius College wordt in een prettige sfeer hard gewerkt om de leerlingen tot maximale ontplooiing te laten komen. Persoonlijke aandacht staat daarbij centraal. Wij willen in ons onderwijs recht doen aan de individuele mogelijkheden van elke leerling. Dat betekent het ontdekken en ontwikkelen van de talenten van uw kind. We bieden de leerling verschillende vormen van begeleiding aan, zoals: Mentroraat, Decanaat, Remedial teaching, Begeleiding passend onderwijs of contact met Vertrouwenspersonen, Schoolverpleegkundige of Schoolmaatschappelijk werkster. Daarnaast kan worden geadviseerd welke vorm van externe begeleiding mogelijk is.
MentoraatOp het Comenius College hebben we ervoor gekozen dat elke klas één of twee mentoren heeft. Dat zijn docenten die naast hun gewone lessen ook een mentorles per week hebben. Deze mentorles wordt door de mentor gebruikt om de leerling op school te begeleiden. De mentor voert individuele gesprekken met zijn mentorleerlingen, om de leerlingen beter te leren kennen en eventuele problemen snel te kunnen vaststellen en oplossen. Daarnaast geeft de mentor lessen die gericht zijn op het verder ontwikkelen van de studievaardigheden en wordt er aandacht besteed aan sociaal emotionele vaardigheden. In de brugklas is het natuurlijk extra belangrijk om de leerlingen te helpen zich thuis te gaan voelen op hun nieuwe school. Daarom is de mentor tijdens de introductiedagen en andere activiteiten ook zoveel mogelijk bij zijn of haar eigen mentorklas, organiseert ten minste een keer per jaar een klassenuitje en heeft in elk geval voor de herfstvakantie met elke leerling een individueel gesprek. Ook later in het schooljaar worden er individuele gesprekken gevoerd. Dat kan op verzoek van de mentor en/of de leerling gebeuren.
De mentor volgt de resultaten, het gedrag, werkhouding en welbevinden van de leerlingen en bespreekt dit met de leerlingen, docenten en ouders. Voor u als ouder is de mentor het eerste aanspreekpunt van de school. JuniormentorenDe mentoren van leerjaar 1 worden ondersteund door juniormentoren. In elke klas zijn derdejaars leerlingen aangewezen als juniormentor. Deze leerlingen zijn voor de nieuwe brugklassers een laagdrempelige vraagbaak, waar ze ook in pauzes bijvoorbeeld iets aan kunnen vragen. De juniormentoren begeleiden alle activiteiten van de eersteklassers, behalve de gewone lessen, uiteraard. Tevens gaan zij mee op kamp. We merken dat de brugklasleerlingen dit erg prettig vinden. LeerjaarcoördinatorDe leerjaarcoördinator staat in de organisatie tussen mentor en schoolleiding in en is dagelijks bereikbaar voor leerlingen met vragen of problemen. De leerjaarcoördinator bekijkt resultaten en absentie, let op het welbevinden van de leerling, maar verzorgt bijvoorbeeld ook verlofaanvragen. Daarnaast heeft de leerjaarcoördinator voortdurend intensief contact met alle mentoren over het gedrag, het verzuim en de resultaten van de individuele leerlingen. De leerjaarcoördinator voor de onderbouw is dhr K. Roodbol (kroodbol@comenius.nl), voor de bovenbouw is dit mevrouw J.J.M. van Haarlem (jjmvhaarlem@comenius.nl). >Externe ondersteuning DyslexieprotocolIn het begin van het jaar maken de leerlingen een volgens het ‘protocol dyslexie’ genormeerd dictee, een leestempo- en tekstbegriptoets in klas één. Aan de hand van de resultaten worden de leerlingen die problemen hebben, eruit gehaald. Deze leerlingen krijgen extra begeleiding. Als een leerling dyslectisch blijkt te zijn, dan worden de docenten hierover geïnformeerd en krijgt de leerling een dyslexiepas, waarop staat vermeld van welke faciliteiten de leerling gebruik mag maken. Dit gebeurt in overleg met de leerling. Op maat, dus! Leerlingen die al een dyslexieverklaring hebben als zij worden aangemeld op onze school, worden voor aanvang van het cursusjaar met hun ouders op school uitgenodigd om vooraf te kunnen vaststellen van welke faciliteiten de leerling gebruik zal gaan maken. Dit document is voor leerlingen, ouders, leerkrachten en belanghebbenden. Het beschrijft hoe er wordt omgegaan met leerlingen met dyslexie. Dit protocol helpt bij het signaleren van leerlingen met dyslexie. Het geeft tevens aan hoe wij leerlingen ondersteunen die al over een dyslexieverklaring beschikken. Er wordt omschreven welke begeleiding wij bieden en welke compensaties en faciliteiten er mogelijk zijn. Dyslexieprotocol CCN DyscalculieprotocolDit document heeft als doel duidelijkheid te scheppen over wat leerlingen met dyscalculie kunnen verwachten op onze vestiging. Wij bieden faciliteiten voor leerlingen met een geldige verklaring. Dyscalculieprotocol CCN PestprotocolHet (Anti) Pestprotocol CCN pdf vormt de verklaring van de school en de ouders waarin is vastgelegd dat we pestgedrag op school niet accepteren en volgens een vooraf bepaalde handelwijze aanpakken.
|