Missie en visieOnze leerlingen en medewerkers kennen elkaar en hebben nauw en prettig contact: met plezier samen sterk. We hebben de ambitie om een kleinschalige leef- en leeromgeving te zijn waar leerlingen, medewerkers en ouders vanuit vertrouwen samenwerken. Onze christelijke normen en waarden staan hierbij centraal, maar daartoe beperken wij ons niet. Wij kijken verder dan puur vanuit onze christelijke identiteit, namelijk ook vanuit de andere religies van de leerlingen op deze school. En vervolgens ook breder dan religie. Dat maakt ons een inclusieve school met aandacht voor eenieder en hoe die leeft. Samen vormen ouders en medewerkers een sterke, stabiele basis waarin onze leerlingen zich leren ontwikkelen tot zelfverzekerde, zelfstandige, zelfbewuste burgers die op zichzelf durven te vertrouwen. ‘Dalton’ staat voor meer persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen en dat heeft veel raakvlakken met ‘hoe ben ik later als burger in de samenleving’. Daarbij liggen de accenten vanuit dalton op de persoonlijke groei en zelfredzaamheid en van daaruit je steentje bijdragen. Dit sluit aan bij de hoofddoelstelling van een daltonschool: een leerling met lef! Vanuit onze visie komen wij uit op vier karakteristieken die kenmerkend zijn voor de leerling én medewerker op onze school. ZELFVERZEKERD op Comenius Dalton Rotterdam Leerlingen en medewerkers ontwikkelen hun drijfveren, krachten en kwaliteiten in verschillende samenwerkingsvormen. Daarbij leren de leerlingen om zelf actie te ondernemen en hun eigen grenzen verleggen: ‘ik weet wat ik kan, ik weet wat ik doe en ik leer op mijzelf te vertrouwen!’ ZELFSTANDIG op Comenius Dalton Rotterdam Leerlingen leren zelfstandig keuzes te maken in hun leerproces en ontwikkeling. Ze leren hun eigen leerstof effectief te plannen en hun tijd effectief te organiseren: ‘ik leer mijn eigen keuzes te maken!’ ZELFVERTROUWEN op Comenius Dalton Rotterdam Leerlingen en medewerkers geven elkaar de ruimte en het vertrouwen om zichzelf verder te ontwikkelen. Daarbij leren de leerlingen op zichzelf te vertrouwen en geen uitdaging uit de weg te gaan: ‘ik vertrouw op mezelf, fouten maken mag!’ ZELFBEWUST op Comenius Dalton Rotterdam Leerlingen leren wat het belang is van hun bijdrage aan de samenleving. Door na een taak terug te blikken, krijgen zowel leerlingen als medewerkers in beeld wat zij al kunnen en wat zij kunnen verbeteren: ‘ik leer wat ik kan betekenen voor de wereld om mij heen!’ Uit onze activiteiten blijkt ‘omzien naar de ander’, om zo de leefwereld van die ander te verbeteren. |