InternationaliseringAl bijna 30 jaar doet Comenius aan ‘internationalisering’. Binnen Europa worden veel internationale projecten georganiseerd vanuit Erasmus+. Dat houdt in dat een paar partnerscholen een project schrijven, over –bijvoorbeeld- kunstvormen tegen pesten of debatteren om Europese waarden te versterken. Als het project goedgekeurd wordt, krijgen de partnerscholen budget om het project uit te voeren en kunnen groepjes leerlingen elkaar bezoeken. De leerlingen, vaak zes uit elk land, worden in gastgezinnen ontvangen en volgen een programma op school waarbij aan het thema gewerkt wordt. Voor het kunstproject, gericht op de onderbouw, hadden we leerlingen van een Griekse, Poolse, Italiaanse, Litouwse en zelfs een school uit Sint Maarten over de vloer. Binnen het thema werd er gezongen, gedanst, geschilderd, gefilmd en gewerkt aan 'spoken word’. Voor het debatproject, voor de bovenbouw, werkten we samen met een Roemeense, Bulgaarse, Litouwse, Turkse en Italiaanse school. Uiteraard bezochten ook steeds groepjes van onze leerlingen de partnerscholen. Zo'n project loopt gemiddeld twee jaar waarin een leerling idealiter zowel een keer reist als optreedt als gastgezin. Met alle voorbereiding en afronding erbij, werken de internationale collega's zo'n drie jaar samen. Een intens traject waaruit mooie partnerschappen kunnen ontstaan. Na vele jaren een actieve partner te zijn geweest en een enorm Europees netwerk te hebben opgebouwd, heeft Comenius in 2023 een Erasmus+ Accreditatie gekregen. Dat houdt in dat wij elk jaar –tot 2027- een directe budgetaanvraag bij de Europese Unie kunnen doen voor onze internationaliseringsplannen. We kunnen niet alleen met leerlingen op reis naar Europese scholen, ook de collega's hebben nu de mogelijkheid om partnerscholen te bezoeken voor een ‘job shadowing’ of om scholing te volgen in Europa. Met de accreditatie willen we nog meer leerlingen betrekken bij internationalisering. In plaats van groepjes van zes leerlingen, zijn we nu bezig met grotere groepsuitwisselingen. We zoeken partnerscholen wat dichterbij huis, zodat we groener en voordeliger kunnen reizen. En omdat gastgezin zijn nogal eens een struikelblok bleek voor onze leerlingen, is het fantastisch dat er vanuit de accreditatie budget is om te overnachten in een hostel en ook leerlingen mee kunnen die niet in de gelegenheid zijn om zelf een gast te ontvangen. Zo hebben we met een nieuwe partnerschool in Dortmund een ‘Weihnachtsreise’ georganiseerd voor mavo 3. Alle leerlingen zijn uitgenodigd om zich aan te melden voor één van de 25 plekken. Ze hebben flexuren gevolgd ter voorbereiding op Dortmund en de reis, een brief geschreven om zich kandidaat te stellen en, eenmaal geselecteerd kerstkaarten geschreven aan de leerlingen van de Duitse school. Op woensdag 18 december was het dan zover en vertrok de bus. Een geweldige buitenlandervaring, kosteloos voor 25 leerlingen, om samen te werken met Duitse leeftijdgenoten, alles in het Duits of Engels, volledig in Duitse kerstsfeer. En dan hebben we nog iets bijzonders waar we graag een traditie van zouden maken. De profielwerkstuk-reis. Ons netwerk reikt ook buiten Europa. Het is ons in schooljaar 23-24 gelukt om vijf leerlingen mee te nemen naar een partnerschool in Japan om daar onderzoek te doen voor hun profielwerkstuk. Dit schooljaar zijn we met vijf leerlingen naar India geweest. Onze partnerschool aldaar vierde zijn 50-jarig bestaan en nodigde ons uit om dat mee te vieren. Een unieke kans die wij verbonden hebben aan het profielwerkstuk. Team Internationalisering Peter Felix en Astrid Twilt |